رویکرد هنری به قرآن متمایز باشد/ اهداف جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه‌ای مبین

به گزارش ایکنا، برنامه افق، که شنبه‌ها از شبکه قرآن پخش می‌شود، امروز ۲۵ خردادماه میزبان سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ابوالقاسم رئیسی، کارشناس رسانه، با موضوع تولید محتوا در فضای مجازی بود. 

در ابتدای جلسه شوشتری اظهار کرد: عمده فعالیت جهاددانشگاهی برای دانشجویان است و فلسفه وجودی این سازمان توجه به موضوعات فرهنگی در دانشگاه‌ و پیرامون دانشگاه‌هاست تا بتوان جوان‌ها را حول محور فرهنگ جمع کرد. یکی از این مسیرها سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است که سابقه بسیار درخشانی در امور قرآنی دارد.

لزوم فعالیت در زمینه هنر قرآنی

وی افزود: قرآن اثر هنری بسیار فاخری است و رهبر انقلاب نیز جمله‌ای با این مضمون دارند. به همین دلیل تکلیف است که قرآن را به منزله سبک زندگی برگزینیم. برای رسیدن به این امر، زبان هنر بسیار متنوع است. البته جهاددانشگاهی و سازمان قرآنی از این نکته غافل نبوده و عمده تبلیغات هم زبانی هنری داشته و چهار دوره فضا‌سازی قرآنی هم انجام شده است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد: باید در زمینه‌ هنر قرآنی فعالیت کرد. آیت‌الله جبل‌عاملی می‌گوید که کار هدایت انجام نمی‌شود، مگر از همان راهی که گمراهی روی آن استوار شده است. پس اگر دشمن از فضای مجازی برای دشمنی استفاده می‌کند، ما نیز نباید از این فضا غافل باشیم. برگزاری جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه‌ای از جمله این اقدامات است.

شوشتری تأکید کرد: بخشی از کارشناسان می‌گویند که نتوانسته‌ایم از منابع خود به درستی در تبلیغ قرآن بهره ببریم، زیرا وقتی از هنر قرآنی حرف می‌زنیم، فقط به بخش‌های خاصی تأکید داریم، در‌صورتی که اعتقاد داریم قرآن کتاب زندگی است. این کتاب می‌تواند منبعی باشد تا به زبان‌های گوناگون و برای سنین مختلف پیام‌های آسمانی را تبلیغ کنیم. بگذارید مثالی بزنم. «مردان آنجلس»، «مریم مقدس(س)» و «یوسف پیامبر(ع)» سه سریال قرآنی ما هستند. آیا سه اثر برای ۴ دهه کافی است؟ در حالی که ترکیه از ما پیشی گرفته است. نمونه دیگر اینکه سایتی را رصد کرده‌ایم که تبلیغ تبشیری مسیحیت را به ۹۰۰ زبان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوزه هنر قرآنی باید در گام اول بتوانیم سناریوی قرآنی تهیه کنیم. ما در این زمینه خوب عمل نکرده‌ایم. البته برای رفع این نقصان هم استراتژی داریم تا کشور‌های دیگر هم در این جشنواره مشارکت کنند. صدا و سیما اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، ولیکن همچنان معتقدم که گنجینه‌ای به نام قرآن در اختیار داریم که در زمینه هنر به خوبی از آن بهره‌مند نشده‌ایم.

ضرورت شناسایی افرادی که دغدغه قرآنی دارند
شوشتری اظهار کرد: سابقه فعالیت‌های هنری جهاددانشگاهی زیاد است، اما در حوزه فیلم این جشنواره اولین اقدام محسوب می‌شود. در این باره با بزرگان بسیاری هماهنگ کرده‌ایم تا به ما یاری برسانند. البته به زودی تلویزیونی ویژه جهاددانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد که بخشی از جشنواره را این شبکه پوشش خواهد داد. در این میان مسئولانی را که برای این مسئولیت انتخاب کرده‌ایم، با این حوزه آشنایی لازم را دارند. وی با بیان اینکه این جشنواره در پی شناسایی دغدغه‌های قرآنی در هنر است، بیان کرد: می‌خواهیم افرادی را که دغدغه قرآنی دارند شناسایی کنیم. همچنین، راه را هموار کنیم تا سوژه‌هایی تبدیل به فیلم و سریال شود. در ضمن بتوانیم فضا‌هایی مجازی را، که از اهدافمان است، بارگذاری کنیم. همچنین می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، به‌ ویژه که در این حوزه کشور‌هایی نظیر لبنان، مالزی و اندونزی آثار خوبی را تولید کرده‌اند. در داخل نیز دست تمام کسانی را که درصدد کمک هستند به گرمی می‌فشاریم. برگزاری جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه‌ای مبینشوشتری در بخشی از سخنان خود درباره زمان ارسال آثار به جشنواره مبین گفت: ثبت‌نام را از نیمه خردادماه شروع کرده‌ایم و انشاءالله تا نیمه شهریور ادامه خواهد داشت. تا به امروز نیز ۱۰ اثر دریافت شده است. اگر استقبال خوب باشد، فرصت ارسال آثار هم طولانی‌تر خواهد شد. وی یادآور شد: ۱۴ موضوع در این جشنواره داریم که همه آن‌ها باید مستندات قرآنی داشته باشد. البته موضوع را گسترده‌تر می‌بینیم و عترت را هم در این جشنواره مد نظر داریم. از بابت تنوع موضوع هیچ نگرانی وجود ندارد، چون با توجه به تفاسیری که وجود دارد، می‌توان به راحتی از معانی قرآنی بهره برد. همچنین، موضوعات مد نظر جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه‌ای مبین عبارت‌اند از: سبک زندگی قرآنی، آموزه‌های اخلاقی، قصص قرآنی، ایثار و شهادت، سیمای پیامبر(ص)، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، نماز و واجبات الهی، آثار و برکات نیکی در زندگی مردم، کسب روزی حلال و معاملات اسلامی، انفاق، جهاد، پوشش و عفاف، آسیب‌های اجتماعی و توجه به محیط زیست. شوشتری در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را به نشانی http://mobinmedia.com ارسال کنند. اطلاعات بیشتر از طریق همین کانال و سایت قابل پیگیری است. درباره جوایز این جشنواره فعلاً توضیح نمی‌دهم، اما حداقل جوایز ۵ میلیون است که در تلاشیم آن را به جوایز ارزنده‌تری ارتقا دهیم. تولید اثر مناسب، نیازمند هزینه  است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم جوایز خودمان را ارزند‌ه‌تر کنیم.
پایگاه‌های اینترنتی قرآنی معدودند
ابوالقاسم رئیسی، مدیر کل روابط عمومی جهاددانشگاهی، دیگر میهمان حاضر در برنامه، نیز تصریح کرد: مخاطبان در عصر جدید به خصوص با رشد تکنولوژی از طریق فضای مجازی جذب می‌شوند. نباید از این عرصه غافل بود. یکی از این ابزار‌ها که می‌توان از آن بهره برد، زبان هنر است، زیرا یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ آموزه‌های دینی است. وی ادامه داد: زبان هنر زبانی بین‌المللی است که می‌تواند متناسب با ایدئولوژی عمل کند. همچنین، زبان هنر قادر است چارچوب‌های خشک و سنتی را بشکند و با روشی غیرمستقیم مخاطب را اقناع کند. در این میان، هنرمند تنوعی را در اختیار دارد تا کارش را به شکلی زیبا به مخاطب منتقل کند. ماندگاری و اثرگذاری هنر هم امتیاز دیگر اثر هنری است. البته این ماندگاری می‌تواند به دو شکل خیر و شر باشد. این فیلمساز اضافه کرد: اگر کم‌کاری در تولید محتوا را بررسی کنیم، چند دلیل را باید در نظر گرفت. ابتدا فقر محتواست. برای درک بهتر باید بگویم از میان ۵۰۰ پایگاه اینترنتی فقط ۸ یا ۹ پایگاه قرآنی هستند! همچنین در حوزه فضای مجازی سطح‌بندی خوبی انجام نشده است. ذکر نکردن منابع در فضای مجازی و اشکال ساختاری و نگارشی از دیگر نقاط ضعف در این حوزه است. کم‌کاری‌ها این تصور را به وجود آورده که هنوز این حوزه را جدی نگرفته‌ایم. به همین دلیل سرمایه‌گذاری لازم را هم در این زمینه انجام نمی‌دهیم. وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در فضای وب سه و چهار، هر تولید‌کننده‌ای مصرف‌کننده هم است. نقش رسانه‌های نوین هم این است که با ابزار ارزان‌قیمت، محتوا تولید شود. در همین باره چند عامل وجود دارد: منبع پیام؛ دوسویه بودن پیام که مخاطب می‌تواند بلافاصله عکس‌العمل نشان دهد؛ کانال پیام، چون انتقال‌دهنده پیام اثر‌ بیشتری دارند و مخاطب که به دلیل دسترسی به موضوعات قادر است تأثیر اثر را بیشتر کند. رئیسی در پایان بیان کرد: ضریب نفوذ اینترنت ۸۹ درصد است. حرکتی که سازمان قرآنی دانشگاهیان آغاز کرده، با توجه به این آمار است. با این توضیحات، انتقال مفاهیم قرآنی قادر است به سالم زندگی کردن کمک کند. به همین دلیل به فیلمسازان توصیه می‌کنم که فیلم کوتاه را به صورت موجز بسازند. همچنین کیفیت دیداری جزء امتیازات است و داستانی که تعریف می‌شود می‌تواند لحظات نابی را خلق کند تا احساس مخاطب را درگیر کند و از انتخاب زوایای کلیشه‌ای بپرهیزد.

تاریخ :‌ 27 خرداد 1398, 13:46 بازدید : 2 092
تمامي حقوق اين سايت متعلق به مرکز تولیدات چند رسانه ای قرآنی (مبین) مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد
انصراف