راه‌یابی ۴۸ اثر به مرحله نهایی جشنواره فيلم 114 ثانيه اي مبين

سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن، صبح امروز جمعه، ۲۲ آذرماه، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما به ارائه اطلاعاتي پيرامون جشنواره فيلم 114 ثانيه اي مبين پرداخت.

وی  درباره چگونگی تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی گفت: متأسفانه در این زمینه قدری منفعلانه عمل می‌کنیم، یعنی ابتدا ابزاری تولید می‌شود و سپس ما به دنبال این هستیم که چطور از آن استفاده کنیم. مثال‌هایی از این دست فراوان‌اند مانند مسئله ویدئو، اینترنت، ماهواره در گذشته نه چندان دور وجود داشت و اکنون مسئله شبکه‌های اجتماعی مطرح است. استفاده از ابزار‌ها باید در مسئله آینده‌پژوهی مورد توجه قرار گیرد. ما در زمینه شبکه‌های اجتماعی با محتوای قرآنی ورود کرده‌ایم، که بخشی از آن مربوط به محتوای جوان‌پسند و بخشی هم مربوط به برگزیده‌هایی است که براساس خروجی‌های دریافتی تولید می‌کنیم. یکی از این تولید محتوا‌ها در قالب برگزاری جشنواره ۱۱۴ ثانیه‌ای مبین است، زیرا اکنون زمان انتقال پیام کوتاه است و باید به سمت گزیده‌گویی حرکت کنیم، این روزها کمتر کسی به سخنرانی‌های طولانی گوش می‌دهد. از این رو این جشنواره با تلفیق هنر و قرآن طراحی شده و در حال حاضر بیش از۲۰۰ اثر به دستمان رسیده است.

در ادامه این گفت‌وگوی ویژه، جواد نصیری، دبیر جشنواره ۱۱۴ ثانیه‌ای مبین درباره این جشنواره گفت: ما این جشنواره را در مرکز تولیدات چندرسانه‌ای قرآنی که از دو سال پیش فعالیت خود را در جهاد دانشگاهی آغاز کرده، با هدف تولید محتوای قرآنی و دینی و انتشار در فضای مجازی و رسانه ملی انجام می‌دهیم و در این راستا شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شبکه قرآن و معارف سیما، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... همکاری کردند و دبیرخانه جشنواره از خردادماه امسال در مرکز چندرسانه‌ای مبین شکل گرفت و فراخوان این جشنواره منتشر شد و جوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی در آن شرکت کرده‌اند و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا شهریورماه تعیین شده بود که به دلیل استقبال خوب مخاطبان این زمان تا پایان آبان ماه تمدید شد و اکنون ۲۴۴ اثر در گروه فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم‌های مربوط به موبایل به دبیرخانه ارسال شده است.

راه‌یابی ۴۸ اثر به مرحله نهایی

وی ادامه داد: در این جشنواره دو بخش جنبی تربیت فرزند و بخش دانشجویی نیز تعریف شده بود که علاقه‌مندان آثار خود را ارسال کرده‌اند و مرحله نخست داوری را نیز با حضور شورای سیاستگذاری جشنواره پشت سر گذاشته‌ایم و از میان ۲۴۴ اثر، ۴۸ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده و تعداد دیگری از این اثر در مرحله نهایی انتخاب و طی مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد که مراسم اختتامیه این جشنواره هنوز قطعی نشده، اما برای ۱۰ دی ماه برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

۶۰۰ اثر به دبیرخانه مسابقه طراحی لوگوی سوره فلق رسیده است

شوشتری در ادامه این گفتگو بیان کرد: یکی از کار‌هایی که در جهاددانشگاهی انجام شده، پژوهش‌های میان رشته‌ای بوده که مسئله اساسی است، در حال حاضر دانشجویان بسیاری در دانشکده‌های هنر در حال تحصیل‌اند و این سؤال مطرح است که چه اندازه از سازه‌ها و لوگو‌های موجود در شهر و یا نماد‌هایی که در میادین شهر‌ها وجود دارد، با بهره‌گیری از المان‌های قرآنی است. یک دانشجوی معماری یا گرافیک چه نقشی می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد؟ ما در این راستا کانون‌های قرآنی راه‌اندازی کردیم و فراخوان مسابقه طراحی لوگوی سوره فلق را منتشر کردیم که بالغ بر ۶۰۰ اثر از سراسر کشور به دستمان رسید. کسی که می‌خواهد لوگوی این سوره را طراحی کند، باید این سوره و ترجمه‌اش را بخواند، به مفهوم آن دقت و توجه و تدبر کند؛ بنابراین این راحت‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم و اتفاقاً جوانان هم علاقه‌مند هستند، اما متأسفانه ما درگیر ظواهر جوانان شده‌ایم، در حالی که شاید تقید اغلب همین جوانان به نماز، بیشتر باشد و بهتر از ما عمل کنند.

به جای نهادینه کردن فرهنگ نهادسازی کرده‌ایم

وی تصریح کرد: جوان امروز علاقه‌مند به انجام کار‌های هنری است و دوست دارد دیده شود؛ اما باید بداند که قرآن دریایی است که می‌تواند از هر منظری به آن نگاه کند و بهره بگیرد. ضعف ما در تقسیم کار است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به جای اینکه فرهنگ را نهادینه کنیم، نهادسازی کردیم. بسیاری از نهاد‌ها موازی هم کار می‌کنند و به جای اینکه هزینه‌ای را که باید در کار هنری و پژوهشی انجام شود، صرف ساختمان و کارمند و نیروی انسانی می‌شود که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تدبیری بیندیشد و وظایف را میان نهادها و سازمان‌ها تقسیم کند.

وی با اشاره تولیدات سینمایی گفت: در حوزه تولیدات سینمایی به ویژه در جشنواره فیلم فجر که به هر حال هر یک از آن‌ها یک کار پژوهشی محسوب می‌شوند، چرا به موضوعات قرآنی توجه نکرده‌ایم و یا از فیلمی که یک موضوع قرآنی در دل خود داشت، تجلیل نکرده‌ایم. اکنون عمده موضوعات فیلم‌ها، خیانت است، در حالی که مباحث بسیاری داریم که توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

تاریخ :‌ 24 آذر 1398, 16:03 بازدید : 1 876
تمامي حقوق اين سايت متعلق به مرکز تولیدات چند رسانه ای قرآنی (مبین) مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد
انصراف